EVA DAHLGREN OG DET INDRE SPRÅKET

Eva Dahlgren var i noen år en inspirasjonskilde for egen skriving, ikke så enkelt å forklare, men situasjonen jeg befant meg i spilte nok e...

Eva Dahlgren var i noen år en inspirasjonskilde for egen skriving, ikke så enkelt å forklare, men situasjonen jeg befant meg i spilte nok en rolle: overlatt til meg selv på en knøttliten to-roms, uten en klar oppfatning om hva jeg skulle satse på i livet, om det var en mening med alt sammen, og ville jeg finne et annet menneske som følte at jeg var verdt å samle på, og der og da kom Eva Dahlgren, med det nakne vakre savnet, med hånden og drømmene, og gjorde meg akkurat så mye mindre motløs, at jeg begynte å nyte dagene igjen.
Jag ska ut och leta guld 
Men inte sån't som glimmar här 
Jag ska finna mej en skatt 
Och öppna en affär 
Där ska jag sälja kärlek 
Till alla som vill ha 
Och dom ska få betala 
Med sån't som jag vill ha

Tekstene, det innovervendte, bankende, ofte kjærlighetsfylte, andre ganger på grensen til harme, som en neddempet aggresjon, det hun omtaler som det indre språket, og musikken som kler dem, noen ganger i svart, men også i blått, og av og til i hele regnbuen. 
Eva Dahlgren kan være så dyster hun bare vil, jeg blir løftet av å høre henne, båret innover i meg selv.

Det finns så många människor
Som inte äger nå't
Men ändå har så mycket
Som dom vill ge bort
Dom ska få handla gratis
Ett sätt att visa sympati
Men så finns det dom med skavsår i händerna
Men dom struntar jag i

Det handlet lenge mest om Guldgrävarsång, lydbildet, ordene, og noe annet som bestandig har vært tiltrekkende; det at jeg ikke helt forstår hva jeg får.


Jag ska ut och leta frihet
Men inte så'n man köper här
Jag ska frita min sinnen
Och bygga mej en bro som bär mej
Över haven
Till nå't annat land
Där ska jag kyssa mina bröder och systrar
Och vi ska älska varann

Bare to-tre år på åttitallet, en flik av hennes karriere, og kun noen humper jeg måtte forsere, men som hun hjalp!

Jag ska ut och leta drömmar
Till mitt nya jag 
Jag har delat upp i högar 
Dåligt och bra 
Jag pussar på det onda 
Och älskar allting som är gott 
Och jag har blivit till en helhet 
Av de gåvor jag fått 
Den andre teksten som har blitt en følgesvenn er Ängeln i rummet:

Det bor en ängel i mitt rum
hon har sitt bo ovanför mitt huvud
hon gör mej lugn
och hon viskar till mej
allt det jag säger dej 

Det å lete etter seg selv, med forankring i det uutgrunnelige ethvert menneske også er.

Det bor en annan i min kropp
hon har den vackraste av själar
hon är kärlek och hopp
och hon berättar för dej
hur mycket jag älskar dej

Det mere vi er, som vi ikke deler med så mange, men dras imot.

Det bor en ande vid min fot
som blåser värme över huden
det kittlar och du såg att jag log
men när hon andas på mej
är det för att jag ska komma
och värma dej

I denne teksten er hun uansett en dikter for meg.

Här är jag med allt det andra
som gör en människa hel
och jag hoppas
jag hoppas att du orkar
och att ängeln i rummet
det är henne
du ser 

Da hun mottok Evert Taubes ærespris i 2001, sa hun dette om sine inspirasjonskilder: "Jag är uppvuxen med Evert Taubes musik och poesi. Om Beatles var mitt medvetna val så var Taube själva syret." Og det har vært flere:











Du vil kanskje også like

0 kommentarer

Flickr Images