Rekkverk av hender

I Eli Kroghs antologi Det beste jeg har skrevet (1949) kommenterer Gunvor Hofmo sitt dikt "Syk blir en av ropet om virkelighet. &quo...

I Eli Kroghs antologi Det beste jeg har skrevet (1949) kommenterer Gunvor Hofmo sitt dikt "Syk blir en av ropet om virkelighet. "Hun skriver: "En er ikke "gla" i sine dikt. De er altfor pinlige vitner. En skammer seg over dem som når en ser sitt ansikt altfor plutselig nakent i speilet etter en våkenatt." Mange av diktene i "Dype fall, snublende forstand" (2014) er av det nærgående nakne slaget, men de er fortsatt dikt, med friheten til å gå sine egne veier. En anmelder kalte den "ei lærebok i det å lengte", og det trengs kanskje?
 
 
Hytta
Jeg har bygd ei hytte i skogen
tre rom med dobbelvegger
 
tak til å tåle en voksen elefant
plankene henta jeg i containeren
 
Nå gjenstår bare vinduer, dører
tjærepapp til taket og at sønnen 
 
skjønner at hytta er hans, han tror
den har noe med oss å gjøre


 
Uro
Det finnes en uro i livet
som vokser når ingenting skjer

skritt nærmer seg i en sang
om ikke å slå følge

Et sted i dette faller noen
av oss inn


Mørket
Det viktige og uviktige
barker sammen
 
jeg vil kysse mørket
ut av ansiktet ditt
 
dypere sier du, det
sitter dypere



     
Oftere enn før
kommer vi mot hverandre
i stor fart og svinger unna

i siste øyeblikk, den ene
skauveis mot ei råk

den andre inn i kroppen
henter ut en knokkel

for å ha noe å slå med




Ansikter som passerer hverandre i tusenvis
er til for kanskje ingen

hver dag kan du finne henne du lengter etter
i smilet til noen du ikke kan få

slik fortsetter vi å gå forbi, men så en dag
blir alt stillere, du står i utkanten

 av et lys og ingen savner deg
som du


Det finnes tross alt ord
Begynte på en roman om ryggen din

sju kapitler om å rette den opp
 
ett om et rekkverk av hender
som støtter deg inn i søvnen
før en av oss hensynsfullt stille
haler slutten ut av hjertet



Mysterier
Mens vinden knaker i septemberhuset
og de voksne barna er ute for å møte
 
mysteriene og du har reist for at jeg
skal oppdage en forskjell, vet jeg bare
 
at jeg har nok med å ikke miste meg selv
at mye må skje før du vender hjem
 
til den store forandringen ingen av oss
kan skape alene


Rykk

Noen netter klatrer du ut
av portrettet på veggen

spør om jeg husker lyset
som knuste i trappa
 
griper hendene mine
spør om jeg forstår
 
hvordan det var
å måtte gi slipp
 
i ett rykk







 


Du vil kanskje også like

0 kommentarer

Flickr Images