Tente stearinlys på rullebordet

Ei bok i boka har jeg kalt disse 8 diktene fra "Ingen av oss er borte" (2015). Mange har kontaktet meg om dem. En arbeidstittel va...

Ei bok i boka har jeg kalt disse 8 diktene fra "Ingen av oss er borte" (2015). Mange har kontaktet meg om dem. En arbeidstittel var "La de små barn komme"/Hedvig Linnea og Mathilde til minne 


Spark
Der er hjertet - ser du?
Snart vil du kjenne barnet danse
i fosterhula, og til sommeren
når du soler deg, at det snur seg
vekk fra det skarpe lyset

Minutter
Ta tida på alt, sa du
jeg skjønte ikke hvorfor
51 minutter tok det
fra hun kom
til de bar henne vekk




Dagens tekst fra Asker kommune
Alle barn over 16. uke blir begravet.
Fester av gravstedet har rett til å bestemme
hvem som skal plasseres i graven, forsyne
graven med gravminne, samt rå over den.

Det siste rommet
De gjorde henne fin
foldet hendene på magen
tente stearinlys på rullebordet
Ingen skal forstyrre
Så gikk vi inn og sang
mens det ennå var sjans




En tid for alt
Vi lager gjerne ei minnebok
med barnets fotavtrykk i
Noen ønsker også en hårlokk
hvis det har hår

Sekstende mai
Å bære ei kiste ned en grusbakke
ikke bry seg om at gressklipperen går
at barnetoget øver, at en fremmed sier
siste ordene




Insomnia
Hun som ikke er her, griper hånda mi
og hvisker: Får du ikke sove
du heller, pappa?

Alene
Jenta er jord
jorda dekket av gress
og visnet røsslyng
Fra grusveien høres skritt
som holder seg borte












Du vil kanskje også like

0 kommentarer

Flickr Images